10 tipp, amivel mindig pályázatkész állapotban tarthatjuk cégünket.
Ezt a sorozatot azért indítjuk, mert viszonylag gyakran tapasztaljuk, hogy egy ígéretes cég pusztán figyelmetlenségből fakadó okok miatt nem tud indulni egy-egy pályázati kiíráson.
A Kormány azt ígéri, hogy a 2021-2027-es új költségvetési időszak KKV-knak szóló pályázati lehetőségeit már 2021. első negyedévében meghirdetheti. Így, ha most lépnek, a cégeknek még épp elég idejük van arra, hogy felkészüljenek az újabb pályázati időszakra.
Dr. Szabó Bence, az EURO Pályázat Kft. ügyvezetője több, mint 15 év aktív pályázatírói tevékenységgel a háta mögött, a leggyakrabban előforduló hiányosságokra figyelmeztet.
Az első posztban a telephelyváltozás bejegyzésének fontosságára hívja fel a figyelmet.
A tényleges telephely bejegyzésének fontossága
A 2020-as év tavaszán 70%-os vissza nem térítendő támogatásra lehetett eszközbeszerzés kapcsán pályázni az egész országban, tehát Budapesten és Pest megyében is. Nagy volt az érdeklődés, és nagy volt a csalódás azon cégek számára, akik azért nem tudtak indulni a pályázaton, mert a tényleges működésük helyszínéül szolgáló telephely nem szerepelt a cégkivonatukban. Nyilván erre sokan rávágják, hogy miért nem módosítottuk meg gyorsan a cég alapító okiratát, és jegyeztettük be az ingatlant a cégkivonatba. Erre sajnos nem volt lehetőség, ugyanis a pályázati felhívás csak olyan telephelyet fogadott el megvalósítási helyszínként, amely már a pályázat meghirdetése előtt szerepelt a vállalkozás cégkivonatában.
Egy azóta megjelent másik kiírás már csak olyan megvalósítási helyszínt fogad el, amely a benyújtás előtt legalább fél évvel bejegyezésre került.
Felmerül a kérdés: miért nem szerepel a tényleges működés helyszínül szolgáló ingatlan semmilyen formában egy vállalkozás cégbírósági bejegyzésében?
A választ többnyire nyilván csak sejthetjük, de számos pályázni szándékozó ügyfélnél ténylegesen az alábbi helyzet állt elő:
A cég székhelyét kezdő vállalkozásként a tulajdonos házába jegyezték be, majd kinőve a „garázsvállalkozói” méretből, a vállalkozás beköltözött egy bérelt vagy saját tulajdonba kerülő ingatlanba, amely már nagyobb volumenű és professzionálisabb működést tett számára lehetővé.
Az esetek jelentős részében itt maradt el az, hogy a cég tulajdonosai az új telephelyre vagy fióktelepre való költözést a Cégbíróság felé is bejelentsék. És ez ezután évekig senkinek sem jut eszébe, mert az esetek többségében nem néhány hónapja történt telephelyváltásról volt szó, ahol esetleg a költözés forgatagában még nem adódott alkalom elmenni az ügyvédhez, és cégjogilag is lekövetni a telephelyváltozást, hanem hosszú évek óta megvalósuló jogilag le nem követett állapotról.
Meggyőződésem, hogy ezekben az esetekben a cég könyvelőjének kellene néhány hónap után úgymond „kapcsolnia”, amikor látja az új telephely közüzemi és egyéb számláit, és ellenőriznie kellene, hogy az új ingatlan szerepel-e a cégnyilvántartásban is, hiszen anélkül nem is számolhatnának el költséget az adott telephelyre vonatkozóan.
Sok esetben azonban ’A PILLANAT’, amikor mindenre fény derül egy pályázat benyújtása előtt jön el, amikor a pályázatíró közli a vállalkozás képviselőivel, hogy csak olyan telephelyet tud egy pályázatban megvalósítási helyszínként feltüntetni (értelemszerűen), amely a cégkivonatban is szerepel. Az elmúlt években ezen hiányosságot még lehetett a pályázat benyújtása előtt pótolni, de az utóbbi hónapok trendje alapján erre már nem lesz lehetőség, így a telephelyváltás bejegyzését elmulasztó cégek sajnos hoppon maradnak, és az adott pályázati kiírásból kimaradnak. Így sok millió Ft támogatástól eshetnek el egy olyan figyelmetlenség (esetleg a cégbírósági bejegyzés és az ügyvédi munkadíj megspórolása) miatt, amely igencsak bosszantónak mondható.
Amennyiben a hír igaz, és valóban megjelennek az első kiírások 2021. első negyedévében, akkor most a cégvezetők még éppen időben vannak ahhoz, hogy pótolják a telephelybejegyzéssel kapcsolatos elmaradásaikat.